טיפול לאחר ניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי הוא הליך ניתוחי פולשני בו מבוצע חיתוך של כל השכבות- שרירי הבטן, רקמות החיבור והרחם. ההליך יכול להיות מתוכנן מראש (ניתוח אלקטיבי) או יכול להיות בלתי מתוכנן אם מתעוררת בעיה בזמן תהליך הלידה.

קיימות גישות שונות לניתוח קיסרי, אך הדרך המקובלת ביותר כיום לבצעו הינה בחתך רוחבי נמוך,  הן בדופן הבטן והן דרך הרחם. בשתי הגישות תיווצר צלקת, חיצונית ופנימית והידבקויות. 

חלק מהנשים שעברו ניתוח קיסרי נותרות עם כאב כרוני באזור הצלקת- כאב שקיים מעל 3  חודשים לאחר הניתוח ואף שנים. כאב זה עלול להוביל להגבלות בתפקוד יומיומי בסיסי- כאב בזמן מתן שתן או צואה וכאב ביחסי מין.  בנוסף, ההידבקויות הנוצרות עלולות לגרום לכאבי גב, עצירויות ועוד.  

הידבקויות של הרקמה הרכה בחלל הבטן הן אחת הסיבות הנפוצות לכאב לאחר ניתוחי בטן. הידבקויות אלה יוצרות נוקשות והפרעה לתנועה הן של השלד-שריר והן של האיברים הפנימיים. יש  לציין שככל שמספר הניתוחים הקיסריים עולה, כך גם הסיכוי לפתח הידבקויות.  

דמיינו שאתם לובשים חליפת צלילה ונוצר תפר רוחבי בחלק התחתון של הבטן , כמו בניתוח קיסרי.  עכשיו דמיינו תנועה בסיסית כמו הקשתה של הגב, הרמת יד למדף גבוה או אפילו הליכה מהירה. כל  אלו עשויים להביא למתיחה של אותו חתך דמיוני שעשינו בחליפת צלילה ובכך לגרום לכאב והגבלות  בתנועה, גם באזורים מרוחקים מהחתך הניתוחי. 

השפעות אלה יכולות להתעורר גם לאחר תקופה ארוכה מאוד, אפילו עשרות שנים. בייחוד  אם מלבד הניתוח הקיסרי יש היסטוריה של ניתוחים/שברים/חתכים/כוויות ועוד, המוסיפים למתח  הרקמות הרכות הקיים בגוף.  

בעקבות הניתוח, עלולות להיווצר הידבקויות של הרקמות הרכות בחלל הבטן. 

כל איבר פנימי עטוף ברקמות חיבור המאפשרות לו תנועה עצמאית וגם תנועה ביחס לשאר איברי הבטן.  לדוגמא,  למעי יש תנועה המכונה  פריסטלטיקה- תנועה גלית המניעה את המזון והנוזלים שאנו צורכים באופן חד כיווני. 

הידבקויות  ברקמת החיבור (פאשיה /פאסיה) סביב המעי יכולות להשפיע על תנועה זו ולגרום לתופעות כמו עצירות, כאבים בזמן עשיית צרכים ואף חסימת מעי במקרים חמורים. 

הטיפול השמרני במצבים אלו הוא טכניקות מנואליות (טיפול במגע) שמטרתן להשיב את ההחלקה התקינה של כל השכבות השונות בחלל הבטן ולאפשר להן לתפקד כראוי. 

טיפול מנואלי זה  נקרא Fascial Manipulation  ומבוצע על ידי פיזיותרפיסט/רופא המוסמך לכך. במחקר  שבוצע ב2018 ופורסם ב JOURNAL OF WOMAN’S HEALTH PHYSICAL THERAPY– * נמצא שיפור ניכר בכאב באזור הצלקת והבטן ובתנועתיות והחלקת הצלקת לאחר 4 טיפולים בודדים של  חצי שעה. תוצאות אלה נשמרו גם במהלך 3 חודשים לאחר ההתערבות.  

תלונה נפוצה נוספת היא חוסר/ירידה בתחושה  סביב הצלקת הניתוחית. תופעה זו יכולה לקרות בעקבות לחץ מכני שנוצר על עצב המעצבב תחושתית את האזור. אם העצב לא נחתך באופן מלא במהלך הניתוח, טיפול FASCIAL MANIPULATION  

יכול להשפיע על ההחלקה של הרקמות סביב העצב ובכך להשיב את ההולכה התקינה של העצב.  

הזמן האופטימלי להגיע לטיפול הראשון לאחר ניתוח קיסרי הוא כ3 שבועות לאחר הניתוח. 

חשוב לציין שגם במקרים בהן חלפו שנים רבות מהניתוח, עדיין ניתן לשחרר הידבקויות ולהפחית באופן ניכר כאב גב, עצירויות, כאבים וסימפטומים אחרים שנוצרו כתוצאה מהניתוח הקיסרי.  
* Soft Tissue Mobilization Techniques Are Effective in Treating Chronic Pain Following Caesarean